Volkswagen verkocht afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis meer dan
acht miljoen auto’s. Ook Mercedes-fabrikant Daimler en BMW wisten veel
wagens aan de man te brengen in 2011.

De goede cijfers vertalen zich naar de winst per verkochte auto. Het Financieele
Dagblad
meldde maandag dat Daimler en BMW de hoogste operationele winst
per auto boekten afgelopen jaar. Volkwagen volgt op gepaste afstand.

Dat BMW en Daimler het goed doen, is niet vreemd omdat de winstmarges in het
hogere segment van de automarkt doorgaans beter zijn dan bij de goedkopere
modellen. Daarbij konden de luxemerken afgelopen jaar ook profiteren van de
sterke vraag van de rijken in China en andere opkomende markten.

Groei BMW en Volkswagen

De goede cijfers van vorig jaar zetten zich vooralsnog door in 2012.
Volkswagen verkocht in februari 399.700 auto’s, een groei van 17,7 procent
ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden.

BMW, ’s werelds grootste producent van luxeauto’s, verkocht afgelopen maand 14
procent meer auto’s dan een jaar geleden. Daarmee was het de beste maand
februari voor het bedrijf ooit.

Malaise Peugeot en Opel

Maar het gaat niet met iedereen even goed. Fabrikant Peugeot-Citroën leed
afgelopen een operationeel verlies van omgerekend 26 euro per auto. De
Franse automaker kondigde onlangs aan wereldwijd te gaan samenwerken met
Opel-fabrikant General Motors. Dat moet onder meer leiden tot een
kostenbesparing van ruim 1,5 miljard euro in de komende vijf jaar. Door de
structurele overcapaciteit op de Europese automarkt hebben fabrikanten die
sterk afhankelijk zijn van Europa het moeilijk en dat noopt tot drastische
maatregelen.

Andere fabrikanten als Renault, Fiat en Toyota behaalden magere winsten. Wil
je weten hoeveel automakers verdienen per verkochte auto? Bekijk de
slideshow Winst
per auto
. De cijfers zijn gebaseerd op de bedrijfswinst vóór rente en
belastingen, afgezet tegen het totaal aantal verkochte auto's. Dit is een
vrij ruwe maatstaf, aangezien geen onderscheid wordt gemaakt tussen
verschillende merken binnen hetzelfde concern. Toch ontstaat wel een beeld
van de kracht van verschillende autobedrijven.

Lees ook:

'Kwakkelende Tata Nano krijgt facelift'

'Auto-industrie Europa sterk, ondanks tekort vaklui'

Hoe BMW Mercedes versloeg met de Mini

'Europese autoproductie moet fors omlaag'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl